باید و نباید های رژیم غذایی افراد دیابتی

کاهش وزن و لاغر شدن در افراد مبتلا به دیابت باعث می شود که قند خون آن ها کاهش یافته و به سطح نرمال برسد. حتی گاهی این کاهش وزن طوری قند خون آن ها را کاهش می دهد که دیگر نیازی به مصرف دارو ندارند. البته گفتن این موارد ساده است و افراد دیابتی که تحت رژیم هستند، لازم است باید و نباید های رژیم غذایی را بدانند تا به نتیجه ی مطلوب برسند. در ادامه این مقاله با تیم پزشکی کلینیک سلامت و دیابت کوروش همراه شوید.

باید و نبایدهای رژیم غذایی افراد دیابتی که باید آن ها را رعایت کنند

در این بخش از مقاله برای شما عزیزانی که مبتلا به دیابت هستید و در حال انجام یک رژیم غذایی هستید، نکاتی را متذکر خواهیم شد که باید آن ها را مد نظر داشته باشید.

خود را از نظر ذهنی آماده کنید

پزشکان دیابت معتقدند که کاهش وزن بیشتر شبیه به یک دو مارتن است تا دو سرعتی. یعنی باسد کاهش وزن شما آهسته ولی پیوسته اتفاق بیفتد. در واقع شما نمی توانید برای مدت زمانی فقط سریع بدوید و پس از آن به یکباره متوقف شوید. اگر برای این غییر آماده نیستید، هر تغییر دیگری هم نمی تواند شما را به نتیجه ی رضایت بخشی برساند.

رژیم غذایی افراد دیابتی

در رژیم غذایی خود افراط نکنید

اگر رژیم غذایی خود را با تغییرات کم ر برنامه ی غذایی خود شروع کنید، به احتمال زیاد می توانید به طور پیوسته آن را ادامه دهید و کم کم تغییرات را بیشتر کنید تا به نتیجه برسید. به طور مثال ممکن است ابتدا مقداری از کالری روزانه خود کم کنید و حدود 15 دقیقه ورزش به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

هرگز وعده غذایی صبحانه، ناهار و یا شام را حدف نکنید

پزشکان تغذیه معتقند که زمانی که شما برنامه های غذایی خود را حذف می کنید، احتمالا خود را برای داشتن یک تغذیه ناسالم آماده خواهید کرد. می دانید علت چیست؟ علت این است که شما بعد از گذشت مدتی شدیدا گرسنه خواهید شد و غذای بیشتری مصرف خواهید کرد. و این برای افراد دیابتی به شدت خطرناک است، زیرا شما با حذف وعده ی غذایی به شدت قند خون خود را پائین می آورید.

در واحد دیابت کلینیک سلامت و دیابت کوروش با هدف پیشگیری و کنترل بیماری های متابولیک با استفاده از پزشکان متخصص و پرستاران کارآزموده خدمات ارزنده ای ارائه شده است و بیماران می توانند جهت بهره مندی از برنامه های واحد دیابت در کلینیک کوروش به کلینیک مراجعه نموده و تشکیل پرونده بدهند.

احساسات خود را کنترل کنید

بسیاری از افراد هستند که در هنگام استرس و ناراحتی به شدت پرخوری می کنند و این منجر به افزایش شدید قند خون در فرد می شود. بنابراین توصیه می شود که حتما افراد مبتلا به دیابت به دنبال راهکارهایی باشند که بتوانند استرس خود را کنترل کنند.

رژیم غذایی افراد دیابتی

علاوه بر رژیم غذایی فعالیت هم داشته باشید

توجه به اینکه چه بخوردید و چه نخورید و به طور کلی باید و نبایدهای رژیم غذایی می تواند برای شروع بسیار خوب باشد. اما علاوه بر این باید به انجام حرکات کششی و قدرتی هم بپردازید. این حرکات باعث قوی شدن ماهیچه ها می شود و ماهیچه می توانند زمانی که بدن شما به انسولین جواب نمی دهد، مقاومت انسولین را مهار کند.

در برنامه ی غذایی خود حتما از کربوهیدرات استفاده کنید

آیا می دانید که عملکرد مغز بیشتر با استفاده از کربوهیدرات ها می باشد و شما باید این دسته مواد غذایی را در برنامه ی غذایی روزانه ی خود بگنجانید. فقط نکته ی مهمی که وجود دارد این است که باید اندازه ی آن را رعایت کنید.

همچنین سعی کنید از کربوهیدرات هایی نظیر نان سفید و ماکارونی استفاده نکنید و گزینه های سالم تر را انتخاب کنید. برنج قهوه ای، کینوا و ... از جمله بهترین کربوهیدرات های هستند که می توانید از آنها استفاده کنید.

این ها مهم ترین نکات و باید و نباید های رژیم غذایی برای افراد دیابتی بود که باید حتما رعایت شود تا هم بتوانند قند خون خود را کنترل کنند و هم کمتر با مشکلات و عوارض دیابت مواجه شوند.

 همراهان عزیز از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار ممنون و سپاسگزاریم. در صورت وجود هر گونه سوال یا مشکل با ما تماس بگیرید و سوالات و مشکلات خود را با ما مطرح نمائید.

تگ :
دیابت,رژیم غذایی

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.